Svar: Ferie - 7 mdr.

13. maj 2011

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Anne Mette

Det lyder dejligt med en ferie sammen med en veninde. Når I begge har to små børn med, så bliver det naturligt på børnenes præmisser :)

Det vil være rigtig godt, hvis I kan holde nogenlunde fast i sovetider, når I er af sted, men naturligvis kan det ikke holde helt, og så sker der ikke noget ved det. Det vil dog være rigtig godt at I f.eks. aftaler at holde jer inde, så børnene kan sove middagslur i ro og uden at det er for varmt, så de får mindst en lur dagligt, der er en god lang lur. Det har begge børn brug for, med den alder de har.

Hvis du har mulighed for at tage klapvogn med eller leje en vogn på stedet, vil det være en fordel. Så kan din dreng sove i vognen om aftenen, selvom I er ude at spise og går senere hjem, end I normalt ville gøre ...

Med hensyn til mad, så kan du højst sandsynligt købe mad på glas, som han kan få. Du kan også medbringe lidt grødpulver hjemme fra og en el-kogekande (fås som rejsemodel, der rummer to kopper - husk omformer til stik). Det kan være praktisk at du på værelset eller i lejligheden kan koge lidt vand og give ham lidt grød - fordi det kan være svært at komme ud af døren og få givet ham mad, lige når han er sulten.

Frugt kan I købe og have liggende, det kan her være en god idé at købe frugt der skal skrælles, fordi det så ikke er skyllet i urent vand og husk generelt altid at bruge vand fra flaske, også hvis du koger vand til grød eller laver mme.

Hvis I skal bo i lejlighed og har mulighed for selv at lave mos og grød i gryde, så kan du naturligvis også gøre det. Du kan købe grøntsager, frugt osv. i det lokale supermarked, på markedet eller lignende.

Modermælkserstatning, bleer osv. som du har brug for, vil du højst sandsynligt også kunne købe lokalt :) Hvis I skal bo på hotel, vil der sikkert være en butik ...

Annonce

... lige i nærheden, som sælger disse ting netop til turister.

Med hensyn til børneeksem og klorvand, så må børn gerne komme i pool (svømmehal) selvom de har børneeksem. Det man skal være opmærksomme på er, at klor udtørre huden og det kræver derfor lidt ekstra omhyggelighed med at få barnets hud gjort fugtig med creme.

Det kan være en god idé at smøre din søns hud med en fed fugtighedscreme, inden han skal i vandet, fordi kloren så ikke vil irritere hans hud helt så meget. Her vil solcremen jo i sig selv gøre sit, for solcreme er nødvendigt.

Det vil være godt at smøre creme på og lade det trække ind i huden, så det hele ikke havner i poolen ... og hvis hans hud suger godt, kan kan det være nødvendigt at smøre igen løbende. Han skal også smøres ind igen, når han kommer op af poolen, har været i bad og fået kloren skyllet af. Netop efter bad, er det vigtigt at smøre hans hud, fordi det er med til at holde på den fugtigheden, som huden har opsuget under badet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hue skal han ikke have på, men det vil være rigtig godt med en lille bøllehat/solhat, som kan skygge både for panden, nakken og ørerne. Det er for at skærme mod solens stråler at han skal have hat på.

Solcreme og tøj med langt ærme, lange sommerbukser eller evt. soltøj vil være fornuftigt - både til ferien og til sommeren herhjemme. Hvis du ikke kan nå at købe det inden I tager af sted, så kan du sandsynligvis også købe det dernede ...

Til flyveturen vil det være rigtig godt, hvis du kan amme ham, når I skal lande, fordi det kan udligne trykket i hans ører.

Håber at I får en rigtig god tur - og ja, han kan godt klare sig uden sin far, når han har sin mor med sig - men han vil naturligvis savne far og vil ikke kunne forstå, hvor han er henne og vil heller ikke kunne vide, hvornår de ses igen :)

Rigtig god rejse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger